Spring til indhold

Sådan kortlægger du, hvordan coronakrisen påvirker din forretningsmodel

Når de enkelte dele i en forretningsmodel ikke hænger sammen, skader det konkurrenceevnen. Netop under en krise som den aktuelle kommer sammenhængskraften under pres. Derfor er der al mulig grund til at granske din organisations forretning. To CBS-forskere præsenterer her en analysemodel, der skal hjælpe organisationer til at finde gode svar på svære spørgsmål under krisen, lige efter og på længere sigt.

Model forretningsudvikling

Af Anne Katrine Gottfred Jensen

 

Den forhenværende amerikanske præsident John F. Kennedy har sagt:

“The Chinese use two brush strokes to write the word ’crisis.’ One brush stroke stands for danger; the other for opportunity. In a crisis, be aware of the danger — but recognize the opportunity.”

Selvom citatet er årtier gammelt, er det ifølge to CBS-forskere fortsat en vigtig påmindelse. Og især under COVID-19-krisen, som udfordrer store dele af dansk erhvervsliv.

”Der er masser af muligheder under krisen, og der kommer en tid efter krisen – men den kommer kun, hvis man tænker hele forretningen sammen, og hele tiden. Hvis man ikke sikrer overlevelse, så er de bedste intentioner for fremtiden meningsløse. Og hvis man optimerer for hårdt og egoistisk under krisen, så kan man bringe virksomheden i en svær situation efter krisen. Så hele tiden skal en organisation overveje, hvilke udfordringer man møder, og hvilke muligheder der er,” siger professor Thomas Ritter fra Institut for Strategi og Innovation på CBS.

Sammen med sin kollega, adjunkt Carsten Lund Pedersen fra Institut for Afsætningsøkonomi, har han udviklet en række redskaber til at kortlægge coronakrisens påvirkning af organisationers forretningsmodeller.

”COVID-19-situationen kommer til at udfordre erhvervslivet i stor stil og i lang tid. De tanker og modeller, som vi arbejder med, kan bruges til at forstå krisens betydning for ens forretning og til at finde gode svar på svære spørgsmål. Som udgangspunkt kan vi ikke sige, hvad virksomheder skal gøre, men vi kan give dem nogle rammer og værktøjer til at overveje og analysere deres situation,” siger Carsten Lund Pedersen.

Fem trin

På den fleksible efteruddannelse Master of Business Development inspirerer de to undervisere ledere og specialister til at analysere og udvikle forretningsmodeller. Det gør de bl.a. med udgangspunkt i deres Alignment Squared-model, der giver organisationer et redskab til at analysere forretningen.

Alignment Squared-modellen består af fem elementer:

  1. Resultater: Hvorfor driver vi denne forretning? Hvad opnår vi med vores forretning?
  2. Kunder: Hvem er vores kunder? Hvem bliver påvirket af vores ageren?
  3.  Bidrag: Hvad sælger vi til vores kunder? Hvad er vores ”value proposition”?
  4. Demonstration: Hvordan sælger vi til vores kunder? Hvordan overbeviser vi kunder om vores bidrag?
  5. Kompetencer: Hvilke evner har vi (skal vi have) for at kunne drive denne forretning?

”Det afgørende for at få succes er at skabe sammenspil – alignment mellem elementerne,” siger Thomas Ritter.

Ifølge ham er det ofte en udfordring for organisationer at tilpasse dele af deres forretningsmodel, så brikkerne i puslespillet passer sammen. Formålet med modellen er derfor, at organisationer får øje på sammenhænge og skaber forbindelser mellem kunder, produkter og kommunikation. For ingen sammenhæng – ingen profit.

Krisen udfordrer samspillet

Modellen har de to CBS-forskere opdateret og aktualiseret, så organisationer også kan bruge den til at analysere, udvikle og prioritere i opgaver under krisen, lige efter krisen og på længere sigt. Det har de gjort med aktuelle eksempler og spørgsmål til overvejelse.

”For det er netop i krisetider, at samspillet – alignment i organisationer – kommer under pres. Der er fare for, at enkelte medarbejdere og enheder løser deres udfordringer, uden at tænke på hvad det betyder for andre dele af forretningen. Hjemmearbejdspladser kan ødelægge den uformelle og spontane informationsstrøm, og de normale koordinationsmekanismer er ude af drift. Og enkelte dele forandres, f.eks. aflyses kundemøder. Det har store konsekvenser for produktionen og produktudviklingen, ikke kun for kundehåndteringen,” siger Thomas Ritter.

Ifølge de to CBS-forskere er der ikke én krise men mange kriser – og halvdelen af kriserne kender vi ikke endnu.

”Der kommer store udfordringer for virksomheder og organisationer fremadrettet, og vi må alle i arbejdstøjet for at finde de gode løsninger og for at udvikle både os selv, virksomheder, organisationer, staten og samfundet. Vores analysemodel på fem trin opfordrer til at tænke fremad i faser – at dele op og forstå den underliggende struktur af de mange udfordringer, som COVID-19-situationen har bragt med sig. I det hele taget er det vigtigt, at man i kriser holder fokus på oversigt og struktur, og det er netop det, man får redskaber til igennem en uddannelse som Master of Business Development,” siger Carsten Lund Pedersen.


REDSKABER TIL DIG OG DIN ORGANISATION

Vil du kortlægge coronakrisens betydning for din organisation?

Her finder du en video, der giver en introduktion til Alignment Squared-modellen, og hvordan du kan bruge den under den aktuelle krise. Forskerne har desuden lavet en arbejdsbog, hvor du kan hente skemaer til Alignment Squared-modellen og selv skabe et overblik over krisens påvirkning af din organisation – både når det kommer til ”Danger” og ”Opportunity”.

Her kan du se videoen på dansk og på engelsk.

Her kan du læse arbejdsbogen på dansk og på engelsk.

Vil du læse videre?

Master of Business Development, MBD, anbefaler desuden følgende artikler:

“Assessing Coronavirus’s Impact on Your Business Model ” og ”Preparing Your Business for a Post-Pandemic World”.

Begge artikler er skrevet af Carsten Lund Pedersen og Thomas Ritter og udgivet i det anerkendte ledelsesmagasin Harvard Business Review.


 

Få mere inspiration til at se nye muligheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt flere spændende artikler og interviews med erhvervsfolk, forskere, MBD-studerende og virksomheder, der arbejder med forretningsudvikling. Måske du selv bliver inspireret til at arbejde videre med din og din virksomheds udvikling

Tilmeld dig her