Spring til indhold

Nye muligheder åbner sig, når vi ryster den eksisterende orden

Da Danmarks Radio lukkede Le Gammeltofts radioprogram, blev det begyndelsen på et iværksættereventyr, der har gjort hende til chef for et fremadstormende mediehus.

LE GAMMELTOFT

Tekst af David Pepe Birch
Fotograf: Jason Idris

 

En karateklub og en vindblæst rundkørsel er nærmeste naboer her i Sundby på Amager i København. Mens man bevæger sig gennem de skramlede omgivelser, kan man høre lyden af gode idéer i sprækkerne. Fremtiden blomstrer i den forladte industriidyl, og i én af bygningerne finder man Heartbeats, kultursitet, som Le Gammeltoft stiftede i 2014.

Le Gammeltoft byder på kaffe i hjørnet af redaktionslokalet, hvor skrivebordene står spredt mellem søjler i det gamle industrilokale. Det ligner mange andre mediearbejdspladser. Heartbeats er også på mange måder et traditionelt mediehus, der leverer lyd, billeder og tekst om blandt andet musik, mode, iværksættere, ledelse og litteratur. Men alligevel er der noget helt anderledes. Indholdet og forretningsmodellen er nemlig overhovedet
ikke traditionel.

På Heartbeats betaler kunder som Mercedes, Coop, Dansk Arkitektur Center, Dansk Erhverv, Tommy Hilfiger, Änglamark, Blox, Adidas og mange, mange andre for redaktionel omtale. Der er ingen skjult dagsorden – på Heartbeats bliver det altid gjort meget tydeligt, at der er tale om den slags samarbejde.

Nye muligheder

Fra at være drevet af Le Gammeltoft selv er Heartbeats blevet et online kulturunivers med en redaktion og en stor gruppe influencere i form af radioværter, skribenter, tv- og podcastfolk som radiovært og DJ Mads Axelsen, journalist Ditte Giese og cykelrytteren Brian Holm. Men der har ikke været nogen let vej til at skabe det Heartbeats, der står i dag. Efter en karriere i DR og som DJ satte Le Gammeltoft ekstra pres på sig selv ved at gå ind i en branche, der i forvejen var usikker. Hun kom fra en radiobranche, der blødte lyttere, og fortsatte i samme spor i en verden, hvor streaming havde rystet økonomien under
radiostationer og musikselskaber.

”Jeg kom fra en branche, der var på vej ned. Og så fandt jeg en anden, der også var på vej ned. Det er vist min ting. Men så var der alligevel noget, der kunne noget.”

For som det ofte sker, når man ryster den eksisterende orden, åbner der sig nye muligheder. Og midt i moradset fandt Le Gammeltoft en dør til en ny verden.

”På det tidspunkt i 2014 var der ikke ret mange, der brugte det, der hedder branded content. Altså en ny form for sponsorater. Det begyndte jeg at bruge.”

LE GAMMELTOFT

Ideén

I 2013 var Le Gammeltoft vært på programmet Unga Bunga på P3. Men fra nytåret 2014 lukkede DR programmet med den begrundelse, at der skulle være plads til nye programmer i sendefladen.Hun havde lige åbnet en bar i indre by og ejede stadig resterne af et pladeselskab. Og nu stod hun pludselig uden job.

Midt i dét fik hun idéen til Heartbeats. Det vil sige, at hun fik idéen til en musik-app. Ad omveje fandt hun frem til en programmør, der sad i Gaza og kodede apps. Appen kunne i al sin enkelhed spille musik, og på den måde kunne hun udvide sin DJ-virksomhed til alle de smartphones, der i de år udgjorde et klondike for ivrige iværksættere og andre lykkeriddere. Siden har idéen knopskudt og udviklet sig ret heftigt.

For Le Gammeltoft var det naturligt at udvikle den spirende forretningsidé, hun havde fået, i stedet for at vente på et nyt lønarbejde. Men hun anerkender, at det ikke er for alle at kaste sig ud i sådan en proces.

”Man skal finde det i sig selv. Og spørge sig selv, om man har den rigtige personlighed. Hvad er det, man vil? Hvad er det, man er ked af, ved det man laver lige nu? Man skal kunne finde tryghed i usikkerheden. I dag er jeg aldrig bange for, at det ikke skal komme til at gå – for hvis det ikke går, så finder jeg på noget andet. Det liv skal man være parat til.”

LE GAMMELTOFT og bygning

Først på bolden

Heartbeats er gratis for brugerne, som på platformen bliver præsenteret for sponsoreret indhold, der er en blanding af reklamer og journalistik. Noget man i dag også ser mere og mere på de traditionelle medier. Betalt annoncering, der ligner det medie, det optræder i, er en af de hastigst voksende annonceformer i disse år.

Ifølge medieekspert og tidligere analysechef på Politiken, Poul Melby, er vi som medieforbrugere klar til at modtage nye medieformer, som Heartbeats var én af de første til at præsentere:

”Moderne mediebrugere kan sagtens navigere i, hvilket indhold der er betalt, og hvilket der er redaktionelt. Vi er som forbrugere blevet mindre kritiske over for hvem, der finansierer vores indhold – hvis bare det indhold er af høj nok kvalitet. Og i den høje kvalitet ligger også en forventning til høj journalistisk kvalitet. Altså det går ikke, hvis det tydeligt er ukritisk reklame. Så vælger vi bare noget andet,” siger Poul Melbye.

Spørgsmålet er, hvor god en forretningsidé, det er. Kan man overhovedet tjene nok penge på sponsoreret indhold til at drive en forretning? Ifølge Poul Melbye er det korte svar nej. Ikke for nuværende.

”Heartbeats tjener ikke nogen penge. Det kan man også se, når man orienterer sig i deres offentligt tilgængelige regnskaber. Men det kan de meget nemt komme til på sigt. Som mange andre startups skal de skabe sig en brugerbase, før de kan kapitalisere på den. Problemet med vækstpotentialer er jo, at udgifterne har det med at være der uanset potentialet. Man kan ikke udbetale løn med en forventning om indtjening senere. Men der er jo penge i virksomheden alligevel. Heartbeats og Le Gammeltoft har været rigtig dygtige til at hente gode investorer.” I et marked, der udvikler sig så hurtigt som
mediebranchen, betyder det ifølge Poul Melbye også meget at være først på bolden.

”Heartbeats var de første i Danmark, der i den digitale tidsalder tog lyd alvorligt og behandlede det som alle andre medietyper på en platform. Det giver dem et markant forspring,” mener han.

Fremtiden

Poul Melbye spår Heartbeats en god fremtid. Hvis de formår at gøre det rigtige.

”Det er blevet meget lettere selv at distribuere content. Derfor er der mange store virksomheder, der gerne vil investere i det. Og her er Heartbeats et godt bud på en solid leverandør. Vinderne i det marked bliver dem, der formår at kombinere forståelsen for dem, der finansierer, med forståelse for, hvad brugerne vil have i form af kvalitet. Det kunne meget vel være Heartbeats.”

Le Gammeltoft selv er glad og stolt af det Heartbeats, hun har fået skabt på få år. At hun har skabt et medie, der adskiller sig, og som stadig udvikler sig.

Nu gælder det nye lokaler. For Heartbeats er allerede blevet for stor til kontoret. Potentialet vokser.

LE GAMMELTOFT

Få mere inspiration til at se nye muligheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt flere spændende artikler og interviews med erhvervsfolk, forskere, MBD-studerende og virksomheder, der arbejder med forretningsudvikling. Måske du selv bliver inspireret til at arbejde videre med din og din virksomheds udvikling

Tilmeld dig her