Spring til indhold

Gå fra teori til værdi med en master i forretningsudvikling

Claus Visø fra Novo Nordisk fik til opgave at gøre perioden, hvor faciliteter og udstyr skulle lukkes ned for at blive vedligeholdt, endnu mere effektiv. Han trak på viden fra sin masteruddannelse om at involvere brugerne i forretningsudviklingen. For det stod klart, at der var tale om en adfærdsændring, snarere end et matematikstykke der skulle løses.

Claus og en væg
Fotograf: Kim Vadskær

Af Anne Katrine Gottfred Jensen

 

Samme mængde vedligeholdelsesarbejde skulle udføres, men på kortere tid. Det var opgaven, Claus Visø stod overfor i Novo Nordisk. Ind imellem lukkes den løbende produktion ned, for at faciliteter og udstyr kan holdes ved lige. Som en del af virksomhedens forretningsudvikling ville man gerne udføre det arbejde hurtigere for at kunne producere i flere uger i løbet af et år.

”Tidligere ville jeg hurtigt have etableret en projektgruppe med et fast antal medlemmer, som lagde en plan og uddelegerede opgaver med de nødvendige ændringer til udstyrsejere og håndværkere. Men på Master of Business Development, MBD, har jeg lært meget om meningsskabelse og de faktorer, der er bestemmende for, hvor meget man tilslutter sig et forandringsprojekt. Nu ved jeg, at det ikke blot handler om, hvorvidt folk er med. Men om hvor meget de er med,” fortæller Claus Visø.

 

Adfærd frem for matematik

Han designede et værktøj til at facilitere processen med flere workshops, der involverede de medarbejdere, som i sidste ende er dem, der står for både planlægningen og udførslen af nedlukningen og vedligeholdelsesarbejdet. Blandt andet designede Claus Visø et storyboard til at kortlægge, hvordan nedlukningen ville forløbe mere konkret.

”Vi bevægede os fra kortlægning og åbne debatter om mulighederne, til en fasttømret, konkret og forankret plan. For motivationen står og falder med, om deltagerne tager ejerskab for ændringerne. Begrebet ’pitstop-vedligehold’ dukkede op undervejs. Mange har brugt Formel 1 og dets pitstop som et billede på det gode teamwork. Medarbejderne så en mulighed for at udføre noget af vedligeholdelsen i pauserne undervejs i produktionen. De kaldte det ’pitstop-vedligehold’. Den navngivning af en nødvendig adfærdsændring kom kun, fordi medarbejderne selv var involverede – og selv fik lov til at se nødvendigheden.”

Det er endnu for tidligt at konkludere på effekten af den forkortede periode, hvor faciliteter og udstyr er sat på pause for at blive vedligeholdt. Ifølge Claus Visø er man godt på vej og følger planen for projektet sammen med medarbejderne.

”De kan genkende forandringerne, som løbende udføres, og det er en meget vigtig forudsætning for succes. Det er ikke matematikken men adfærden, der bliver det afgørende i den her proces.”

Claus læner sig op af væg
Fotograf: Kim Vadskær

Fra teori til værdi

Claus Visø mener, at en af styrkerne ved MBD-uddannelsen er, at teorien fra undervisningen skaber værdi i deltagernes organisationer.

”Jeg har flere gange i undervisningen på MBD hørt andre deltagere sige: ’Det ved jeg allerede’. For sagen er, at på uddannelsen får du sat begreber på det arbejde, du står med i din hverdag og dermed allerede kender. På den måde kan begreber og erfaring blive til værktøjer, du proaktivt finder frem, i stedet for at det er noget, du leder efter, når du møder en udfordring. Mavefornemmelsen bygges om til kompetencer, når du tager en masteruddannelse, og du kan tage teorien fra undervisningen og skabe værdi i din organisation.”

Artiklen er skrevet i sommeren 2020. Claus Visø er i dag Operational Excellence Manager hos BEC Financial Technologies.

Facts om Claus

Få mere inspiration til at se nye muligheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt flere spændende artikler og interviews med erhvervsfolk, forskere, MBD-studerende og virksomheder, der arbejder med forretningsudvikling. Måske du selv bliver inspireret til at arbejde videre med din og din virksomheds udvikling

Tilmeld dig her