Strategisk kommunikation
Kernefag
Faget Strategisk kommunikation lærer dig at bruge kommunikationsmodeller, -teori og -metoder til at forstå og løse praktiske kommunikationsudfordringer.
Fagets formål og indhold
I komplekse, foranderlige og undertiden fjendtlige omgivelser er det et must at arbejde professionelt med kommunikation. Stadig flere organisationer betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Kommunikationsopgaver går som følge heraf i stigende grad på tværs af formelle organisationsgrænser og involverer mange forskellige faglige discipliner.
I kurset fremlægges og diskuteres hovedlinjerne i disse ændringer med afsæt i strategi, organisationsteori, public relations, marketing og management med henblik på at bibringe de studerende en nøgtern og kritisk forståelse af, hvorledes organisationer arbejder med strategisk kommunikation i praksis, hvorledes de søger at kommunikere mere effektivt og hvorledes forskellige kommunikationsmåder præger en organisation og dens forhold til omverden.
Fagets centrale temaer
- Helhedstænkning i kommunikation og strategi
- Øget omverdenskompleksitet
- Stakeholder-perspektiv på virksomhedens kommunikation
- Issues management og krisekommunikation
- Samspil mellem intern og ekstern kommunikation
- Virksomhedens kommunikative og strategiske ressourcer
- Forholdet mellem tale og handling
- Åbenhed og gennemsigtighed.
DIT UDBYTTE
Du lærer at:
- Benytte kommunikationsteorier, -modeller og -metoder til at identificere, analysere og forstå konkrete og praktiske problemstillinger i forbindelse med din virksomheds strategiske kommunikation
- Danne dig et kritisk, analytisk overblik over kommunikationens mange forskellige dimensioner i vor tids organisationer
- At identificere mulige løsningsmodeller og dermed indgå i et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre eksperter inden for strategisk kommunikation.
DELTAGERPROFIL
Kursets målgruppe er ledere, der er interesserede i at forstå kommunikationens muligheder og begrænsninger i organisationers strategiske praksis med henblik på at indgå i et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre eksperter på området. Deltagerne forventes at være villige til at udforske og problematisere gængse opfattelser omkring kommunikationens formål, publikummer og effekter.
Faget kan tages som enkeltfag eller som en del af din samlede Master of Business Development.
Undervisere

professor, PHD
Lars Thøger Christensen
Department of Management, Society and Communication
Hold
Efterår 2022
- Hold
- 17/11/2022
- 18/11/2022
- 30/11/2022
- 01/12/2022
Alle dage fra kl 9.00 - 17.00
Adresse: CBS, Dalgas have 15, Frederiksberg 2000
Mundtlig eksamen baseret på et skriftligt produkt. efterår 2021:
Skriftligt produkt: d. 20 december kl. 12.00
Mundtlig eksamen: d. 9 og/eller 10 december